torsdag den 26. september 2013

Tur til Gram Lergrav!

På studie-indkald lørdag var vi ude og besøge Gram Ler grav!
Et sted jeg ikke før har været, og derfor var meget spændt på, hvad det var for noget!

Grav ler grav består af et lille museum og så selve ler graven. Vi gik en runde på museet for at se, hvad vi bagefter kunne prøve på, at finde nede i ler graven.
Vi udstyrede os med skruetrækker, skovle og plastikposer(til alle vores forhåbentlige store fund) og gik af sted.

Jeg fandt to snegle huse et større og et lidt mindre, men ellers ikke det store.
Det kræver rigtig meget tålmodighed at runde rundt nede i ler graven. Du skal grave og søge og grave og søge, hele tiden, og være meget omhyggelig, da nogle af tingene er meget små.

Sammenlagt synes jeg, at turen til Gram Ler grav(og museet), har været rigtig spændende og interessant.
Det var været spændende at prøve at skulle grave rundt i leret for at finde noget, og forestille sig, at sådan har man(os mennesker) gjort i 100´rede af år, for at finde ud af noget om fortiden. Oppe i museet lavede vi, inden vi gik ned i ler graven, en tidslinje over hvad der har levet på Jorden og hvornår jorden opstod! At tænke på hvad Jorden har været og hvad den er blevet til er interessant, og spændende at arbejde med, synes jeg. Jeg tænker lige netop det emne, omkring Jorden og Jordens tilblivelse, vil være et interessant emne at arbejde med eks. sammen med børn.
At besøge Gram Ler grav, tænker jeg kunne give børnene, et godt indblik i hvilke dyr, har levet på jorden, og udvide børnenes viden omkring dinosaur. Jeg tænker, inden museums besøget, kunne man have emner, med børnene omkring Jorden, dinosaur og fosiler. Man kunne da i forbindelse med disse emner besøge Gram ler grav, og derefter arbejde videre med emnerne efter besøget.

En oplevelse for børnene vil også være, at komme ned i leret og få lov til selv at grave efter fosiler. Børnene vil få en fornemmelse af, hvordan mennesker gennem tiderne har arbejdet, for at få en fornemmelse af jordens fortid.

Jeg har nedefor lagt nogle billeder ind fra vores tur til Gram Ler graven!

Gram Ler gram / Museum
 
Billede af alle de dyr der levede på Jorden.(på hvilket årstal
der er ment, kunne jeg ikke lige finde)
Billede af vores fund, ude  fra Gram Ler grav!


Billede af alle de dyr der levede i havet på samme tidspunkt
som billedet ovenfor.!
Billede inden fra museet! Udstilling med bl.a. nogle af de ting der
er fundet nede i ler graven!
Skelet af et dyr, der engang har været et menneske :-)
Kan ses på de små bækkenbunds knogler dyret har.
Ler graven!
Vi er alle i fuld gang med at lede efter fosiler! Hvem har sagt
det skulle være kedeligt? ;-) Se hvor glade vi ser ud!
Ida fandt et stort sneglehus!
Det store af de sneglehus jeg fandt.
Det lille har jeg ingen billede
af.
Her kan man se de ting man typisk kan finde i ler graven! :-)



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar