mandag den 6. maj 2013

Noget interessant!

Jeg vil lige fortælle om en lille slags "historie", som udspiller sig lige for tiden ude på vores altan!
Det hele startede for ca. en uge siden, da min kæreste og jeg, ville til at tømme vores altankasser og fylde nyt jord i så, vi kunne få plantet nogle fine blomster. Vi skulle fejre min kærestes fødselsdag nogle dage efter, så vi tænkte det skulle se fint ud, ude på vores altan!
I den ene altankasse fandt vi en rede, der var gravet i jorden og i reden lå et æg!!! Det var på størrelse med et lille hønseæg!
Vi overvejede lige 5 min, hvad vi stillede op med dette æg. Vi kiggede frem og tilbage på hinanden, og blev enige om at smide det ud, da vi tænkte; "Vedkomne der har lagt ægget, er nok gået fra det igen"!
Vi fik plantet nye blomster, og det blev rigtig fint!
Dagen efter om morgenen tidligt så jeg en and (Gråand, hunnen), sidde ude ved den altankasse vi havde fjernet ægget fra dagen før. Jeg gik tilbage i seng, da jeg kun var oppe på wc, og tænkte ikke mere over det! Senere på formiddagen, da jeg var kommet op, så jeg noget mærkeligt! Ude ved altankassen, var blomsterne kravet op??!! Hmm, hvad var nu det. Jeg gik ud for at kigge, og sjovt nok der var gravet en ny rede, præcis samme sted som den anden rede der var der før!! Jeg blev hurtigt enige om, at det kun kunne være anden.
Tidlig næste morgen, var jeg igen oppe på wc, og så at ude i reden lå anden! Jeg skyndte mig i seng igen, for ikke at forstyrre den. Det samme skete morgenen efter!
I dag da min kæreste og jeg stod, op gik jeg ud og kiggede i altankassen, for at se om den havde lagt endnu et æg! Og bingo det havde den Denne gang var ægget dog gemt lidt under noget jord og en af blomsterne. Denne gang ville andemor være sikker på vi ikke smed ægget væk igen! Det er altså sødt gjort!. Nu ligger der altså igen et æg i en rede i altankassen! Denne gang lader vi det ligge, og håber på at vi får ællinger på et tidspunkt!

Den and, har altså bare udset sig vores altankasse, som det rigtige sted at udruge sine unger. Det mærkelige er at vi ikke bor vildt tæt på vand, så hvordan havde anden tænkt sig at lære sine unger at svømme!!?? Tja det må vi se.
Min kæreste og jeg, er selvfølgelig rigtig kede af at vi smed det æg væk vi fandt den dag for ca. en uge siden, ude i altankassen. :( havde vi vidst det var nogen der så til det, havde vi aldrig gjort det!

Jeg vil nu i gang, med at læse lidt om gråanden, for at vide lidt mere om hvad det er for en and, og hvor mange æg sådan en lægger, og hvordan med udrugningen osv..!!??
For lige p.t. ligger andemor kun hver morgen tidligt ude i reden og i løbet af dagen, er hun der ikke, og der ligger kun et æg!!

Et billede af sådan en and, vi har "fået", i vores altankasse!
Jeg har ikke fået taget et billede af anden, da jeg er bange for at skræmme den, men jeg har været ude ved reden i dag og tage et billede af ægget!
Her ses ægget, i reden,  i altankassen ved siden at blomsterne!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar